منتديات هالو دوت جدعان

قهلن و سهلن بكل شاب و كل فتاء .. قفشناك يا عم الزاير .. إنتا معانا النهردة فى منتديات هالو جدعان .. منتدى جامد موووووز .. مش هنقولك سجل .. هنقولك شوف بنفسك و أحكم لو عاجبك سجل و انضم مع الجدعان هتنورر .. هتبقا نجفة يعنى .. و أول ما تسجل صدقنى ، هنستقبلك أحسن إستقبال هنرش ورد بقه و هتبقا هيصة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات هالو دوت جدعان

قهلن و سهلن بكل شاب و كل فتاء .. قفشناك يا عم الزاير .. إنتا معانا النهردة فى منتديات هالو جدعان .. منتدى جامد موووووز .. مش هنقولك سجل .. هنقولك شوف بنفسك و أحكم لو عاجبك سجل و انضم مع الجدعان هتنورر .. هتبقا نجفة يعنى .. و أول ما تسجل صدقنى ، هنستقبلك أحسن إستقبال هنرش ورد بقه و هتبقا هيصة

منتديات هالو دوت جدعان

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

4 مشترك

الانترنت + نقاش

ليالي القمر
    ليالي القمر

[مشرفه قسم فضفضه]
    [مشرفه قسم فضفضه]

[ Mms ..~ : الانترنت + نقاش Mms-21

الانترنت + نقاش Empty الانترنت + نقاش

مُساهمة من طرف ليالي القمر الخميس 01 نوفمبر 2007, 4:18 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ساتحدث عن موضوع هام جدا
    الا وهو الانترنت
    منذ عده اعوام انتشر الانترنت انتشارا كبيرا واصبح كل بيت لا يخلو من الحاسب الالي والانترنت
    وانتشرت في الشوارع الكافي نت واصبحت مشاريع مربحه جدا لاستخدام الانترنت
    واستخدموه الناس الحاسب الالي بدلا من كثير من الاجهزه كالفيديو والتسجيل والراديو ايضا !!!!
    فصبحنا لانهتم بهذه الاشياء منذ ظهور الحاسب الالي والانترنت
    ولم نحتاج للذهاب الي السينما فنجد كل ما نحتاجه موجود عندنا من افلام جديده واغاني جديده ومن الممكن بعد سنوات سنتخلي ايضا عن التلفاز
    واستخدم بعض الناس الانترنت كوسيله للعمل او للعلم ولكن استخدموه معظم الناس كوسيله للتسليه
    وقد الغي الانترنت ايضا الكتب ولعب الاطفال في الشوارع بل انهم يفضلون ان يذهبوا للعب علي اجهزه الكمبيوتر وشبكات الانترنت
    وقد جعل الشباب الانترنت وسيله جديده ليتسلوي علي الشاتات والايميلات التي قصدرت علي المسافات علي الشاب ليصل لفتاه او ليتحدث اليها
    وحب النت اصبح تقليعه نسمع عنها واعتقد انه حب زائف فانه كما يقول بحبك لها يقول لغيرها وغيرها وان كان وفي لها سيزول الحب ان رائته او رئاها فانه تعود علي روئيه كلام وليس شخص بشحمه ولحمه وبطبع نحن عند كتبتنا ننقي افضل ما عندنا فلا نضع انفعلات ولا غضب ولا اي شئ من هذا القبيل فعندما نري هذه الاشياء وجه لوجه فيتغير كل شئ ولا تستمر هذه العلاقات سوي بضع من الايام بعد الرؤيه وان استمرت لا يتعدي هذه التجارب سوي 1% من كثير ممن يستخدمون هذه الشبكه
    النقاش
    كم ساعه تقديها علي اجهزه الحاسب الالي ؟؟؟؟
    هل الانترنت نعمه او نقمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل تسستفاد من الانترنت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل تري انه اغناك عن اشياء كثيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شكرا لقراه الموضوع وارجوا المشاركه
    حكمدار الاهلي
    حكمدار الاهلي

[مشرف المناقشات الجاده]
    [مشرف المناقشات الجاده]

الانترنت + نقاش Empty رد: الانترنت + نقاش

مُساهمة من طرف حكمدار الاهلي الأحد 04 نوفمبر 2007, 6:30 am

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اختي وصديقتي ليالي بعد التحية

احب اوجة لكي اولا شكري الخاص علي موضوع المهم جدا للغاية لانة اصبح خطرا يهدد شبابنا وبناتنا لانة اصبح اكتر اهمية ممن يتعاطو المخدرات ولا تستغربو من مبالغتي في تلك الكلمة لانها فعلا دية الحقية المرة
    النت اصبح بمثابة خطر لكل من يقترب منة بالصورة السيئة عن طريق مواقع الدردشة والمواقع الاباحية والدردشة دلوقتي بقت تسهل كل شئ للشاب والبنت بدون تعب او خلافة يعني بطريقة اوضح الولد الاول في الشارع كان بيتعب علي ما يتعرف علي بنت ولكن دلوقتي بقي بكل سهولة خالص يفتح اي موقع دردشة ويتكلم مع اي بنت ويتعرف عليها ويأخذ في الاول الميل ثم رقم الموبايل ثم يتقابلو ويحدث منهنا الخطأ يبقي النت نعمة ام نقمة بس لو رجعا هنلاقي اننا برضو نحمل جزء من الذنب لان احننا ممكن نتفادي كل دة بعدم الدخول لتلك المواقع وياريت اي حد يعرف اي شخص بيطون بيدخل مواقع شات ينصحة بعدم الدخول ليها لانها مضرة ضرر كبير اوووووووووووووووووووووووووووووووووووي وربنا يهدي الجميع
    انا اسف لو طولت عليكم في ردي بس كان ضروري اوضح لكم الصورة كاملا
    فـــــــارس
    فـــــــارس

لســــــه قاعد لكــــــــم

لســــــه قاعد لكــــــــم

الإقآمهـ : وحشتنى اوووى

مُساهمة من طرف فـــــــارس الأربعاء 07 نوفمبر 2007, 4:26 pm

السلام عليكم ورحمة الله

اختى الغالية القمـــــــــ ليــالــي ــــر

هذا الموضوع من الموضوعات الهامة جداااا التى باتت نراها كل يوم بل كل ساعة

كل شي في بدايتة كان يخطرع من اجل المساهمة في التطوير وتسهيل الاتصال لافادة

وليس لتضيع الوقت كما يحدث الان وهناك امثلة كثيرة ومنها كما قلتى الانترنت......

والذي يستخدم في واستخدم بعض الناس الانترنت كوسيله للعمل او للعلم ولكن استخدموه معظم الناس كوسيله للتسليه

اة علي علمك الشباب والفتيات عليهم مسولية كبيرة يعنى انتى بتقولي ان الشباب بيلقو فرصة علي التعارف علي البنت طيب مهو بردو البنت دخلة الشات لية
    عشان هي كمان عوزة تتعرف يعنى منادرش نلوم افلشاب لوحدو ولو الشاب حب علي النت في غرف الشات اوووو غيروووو تبقا البنت اللي ادتلو فرصة ان يحيبها
    عشان اكيد ادتلو فرصة لكدة مش مغنى كدة ان كل التعارف او الصدقات اووو الارتباط عن طريق الشات او مواقع النت فاشلة ومش كلها بردو ناجح علي علمك
    الموضوع دة كبير اوووووى انا غندي كلام كتير جدااااااااا ميخلص

ممممممممم لا اعرف بالضبط لنها فترات كبيرة بسبب العمل او للبحث عن حاجة عوزها عشان منتدا الغالي او لاري اصدقائي عن طريق برامج المسنجير او الهت ميل

كل حاجة سلاح ذو حدين اي نعمة في استخدمات الصحيحة ونقمة في عكس ذلك
    هل تسستفاد من الانترنت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كثير استفيد منو وكتير بيضرنى هههههههههههههه بس طبعاااا االاستفادة اكتر
    هل تري انه اغناك عن اشياء كثيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مممممممممم يعنى لما عاوز اضيع وقت
    لو عاوز اتعرف علي اصدقاء بس انتى عرفة انا زمان من اربع او خمس سنين انا
    كنت مدمن شــــــــــــــات هههههههههه
    ]بس الحمد الله ناوووو انا مش بحب الشات
    في النهاية اشكرك جدااااااااااااااااااااااا
    علي موضوعك الجميل وارجو من كل الاعضاء ان يشاركو فية حتى لو بكلمة
    اخـــــــــــ فـــــــارس ـــــــــوكي
    MeMo
    MeMo
    المـديـر العـــام
    المـديـر العـــام

[ Mms ..~ : الانترنت + نقاش Mms-25
    هوايتى : النــــت
    العمل : العمل عمل ربنا
    الإقآمهـ : هنا أهوه

مُساهمة من طرف MeMo الخميس 08 نوفمبر 2007, 12:44 am

ليالي القمر كتب:
    هل تستغاد من الانترنت ؟

انا بقضي 24 ساعه بس دلوقتي قليل أوي لإن الكمبيوتر عندي فى البيت اشال علشان اخويا مش بيذاكر
    الانترنت سلاح ذو حدين في حد ضار و حد نافع ، زيه زي التلفزيون فى حد ضار و حد نافع و بصراحه مش النت بس ولا التلفزيون التكنولوجيا كلها عمتا ً سلاح ذو حدين
    هل تستغاد من الانترنت ؟
    آه بستفاد من الانترنت كتير أوي بس مش أي حاجه ممكن تفيديني انا لما بلاقي عنوان الموضوع ممكن يشدني بقرا الموضوع كله و بستفاد..
    آه بصراحه عن الأكل و الشرب و حاجات كتير أوي أوي
    شكرا ً يا ليالي

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 29 أبريل 2024, 10:56 pm